در نشست تخصصی «جایگاه پژوهش در سینمای بعد از انقلاب» مطرح شد:

پژوهش مبنای هر حرکت عاقلانه، عالمانه و متعهدانه است / سینما معرف هویت، نیازها و مبلغ آرمان‌هایمان است

۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۷:۲۳ کد : ۹۳۵۴ اخبار
تعداد بازدید:۵۷۵
اولین نشست تخصصی «جایگاه پژوهش در سینمای بعد از انقلاب» با حضور معاون پژوهش و فناوری، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات و جمعی از صاحبنظران، مسئولان، تهیه‌کنندگان و منتقدین سینما به همت معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
پژوهش مبنای هر حرکت عاقلانه، عالمانه و متعهدانه است / سینما معرف هویت، نیازها و مبلغ آرمان‌هایمان است

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات، در این نشست تخصصی با بیان اینکه پژوهش مبنای هر حرکت عاقلانه، عالمانه، متعهدانه و مسئولانه است، گفت: اگر به دنبال عملکردی عاقلانه و متعهدانه در هر فعالیتی هستیم، باید بنای آن فعالیت را بر اساس تحقیق و پژوهش قرار داد. پژوهش را نباید کالایی تشریفاتی و لوکس تصور کرد.
وی با اشاره به تأکید امام خمینی بر اهمیت حوزه هنر و بخصوص سینما، گفت: ایشان مخالف هنر نبودند، بلکه بر هنر به‌دور از ابتذال تأکید داشتند. این امر نشان از اهمیت حوزه هنر و بخصوص سینما در دوران پس از انقلاب اسلامی دارد. بنابراین باید در حوزه هنر به شکلی بسیار جدی و تأثیرگذار ورود داشت تا بتوان به شکل‌گیری فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلابی در ملت ایران بیش از پیش کمک کرد.
دکتر عزیزآبادی فراهانی افزود: نباید به سینما به عنوان یک سرگرمی نگاه کرد. چراکه سینما به عنوان یک نهاد تأثیرگذار، معرف هویت، نیازها و مبلغ آرمان‌هایمان است.
وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون پیوندی که بتواند مبنایی برای حل مسائل اساسی و چالش‌های کشور باشد، بین دانشگاه و صنعت سینما رخ نداده است، ادامه داد: دانشگاه و سینما به عنوان دو نهاد عمومی و درعین حال علمی و تخصصی که جزئی از جامعه هستند، می‌توانند با هم‌افزایی در عرصه فرهنگ‌سازی در راستای اهداف کلان نظام و کشور و حل مشکلات و پیشرفت ایران اسلامی بیش از پیش گام‌های موثری بردارند.
بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌اله ذاکر معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست با اشاره به شاخصه‌های سینمای تراز انقلاب اسلامی گفت: نخستین شاخصه، «معنامحور بودن» است که معتقدم این امر حتی در تولیدات طنزمحور هم باید رعایت شود. شاخصه دوم «جریان‌سازی» است. باید دید که سینمای ما تا چه میزان توانسته مظلومیت ایران را در جنگ تحمیلی و دربرابر تروریست‌ها به جهان مخابره کند.
وی افزود: «دغدغه‌گری»، «دوراندیشی» و «چندبعدی‌نگری» نیز شاخصه‌های دیگری هستند که باید در تولیدات سینمایی به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. معتقدم یک فیلم باید به گونه‌ای تولید شود که نه تنها برای زمان حال بلکه برای آینده نیز تأثیرگذار بوده و ابعاد و زوایای مختلفی را تحت پوشش قرار دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذاکر ادامه داد: از دیگر شاخصه‌های سینمای تراز انقلاب اسلامی می‌توان به «انقلابی بودن»، «مردمی بودن»، «نقدپذیری» و «فاخر بودن» اشاره کرد. به اعتقاد من یک فیلم زمانی موفق عمل خواهد کرد که این شاخصه‌ها در آن رعایت شده باشد.

 


۳ رای