نشست "جنگ نرم و چگونگی مقابله با آن" در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد

۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۷ کد خبر : ۸۸۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۲۳۰
بصیرت افزایی شاه کلید مقابله با جنگ نرم است و دانشجویان باید با شاخصه هایی چون ولایت مداری، اخلاق مداری، تقویت بصیریت، ایمان و آگاهی می توانند با جنگ نرم مقابله کنند.
نشست "جنگ نرم و چگونگی مقابله با آن" در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دکتر صادق رحمتی دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، برق و کامپیوتر این واحد به رسانه ها و جنگ نرم اشاره کرد و ادامه داد: دراین جنگ معمولاً از طریق رسانه ها انجام می شود که می توان از تلویزیون، ماهواره، رادیو، اینترنت، کتاب، مجله، فیلم، آهنگ و … به عنوان سلاح های به کار برده شده برای جنگ نرم نام برد.
وی با بیان اینکه یکی از شیوه های جنگی، جنگ نرم است که جنگ روانی شاخه ای از آن به شمار می آید، گفت: جنگ نرم شامل اقدامات روانی و تبلیغاتی می شود که هدف آن جامعه یاگروه خاصی است. به تعبیر دیگر جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن، با هدف تاثیر گذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی می شود، است.
رحمتی تصریح کرد: جنگ نرم در حقیقت، اقدامات نرم روانی و تبلیغاتی رسانه ای است که جامعه هدف را بدون درگیری و استفاده از زور به شکست وامی دارد.همانگونه که آمریکایی ها به ملت خودشان و دنیا از دریچه هالیوود القاء می کنند تا چگونه فکر کنند، چگونه بپوشند، چگونه مصرف کنند و...
وی با بیان اینکه تا سال ۱۹۴۵ میلادی غالباً "جنگ سخت" بوده است، افزود: پس از دو قطبی شدن جهان - بلوک شرق و غرب – دوره ای جدید از رقابت ها میان آمریکا و شوروی سابق آغاز شد که به "جنگ سرد" مشهور است. "جنگ سرد" ترکیبی از "جنگ سخت" و "جنگ نرم " بوده است.
رحمتی ادامه داد: با فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ میلادی و پایان یافتن جنگ سرد، کارشناسان جنگ در ایالات متحده با استفاده از تجارب دو جنگ جهانی و دوران جنگ سرد دریافتند که می شود با هزینه کمتر و بدون دخالت مستقیم در سایر کشورها به اهداف سیاسی، اقتصادی و… دست یافت که در ادبیات سیاسی جهان به جنگ نرم شهرت یافت.

وی جنگ ها را به سه نوع سخت، نیمه سخت و نرم تقسیم کرد و اظهار داشت: در جنگ نرم لااقل در مراحل اولیه جنگ هیچ منازعه ی فیزیکی و سختی صورت نمی گیرد. جنگ نرم از سنخ جنگ فرهنگی است. ابزار و ادوات آن از نوع ابزارهای فرهنگی، فکری، اندیشه ای و منشی اند و نه ابزارها و وسایل نظامی. دشمنان در جنگ نرم به دنبال تسخیر باورها و ارزش های یک ملت اند.
رحمتی در این نشست به مثلث جنگ سایبری، جنگ امواج (رسانه) و جنگ دیجیتال اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین ابزار جنگ نرم، رسانه ها هستند. در نبرد فرهنگی کسی پیروز است که تاریخ را روایت کند.
به گفته این استاد دانشگاه، نیکسون در کتابی با عنوان پیروزی بدون جنگ آورده است: با تبلیغات رسانه ای قوی می توان کشورها را تسخیر کرد تا همانطور که ما می خواهیم فکر کنند و سلطه را برایمان امکانپذیر کنند.
وی با بیان این مطلب که سیاست های نفوذ کاملاً در نماد های آمریکایی مشهود است، گفت: دین، تغییر باطن و سیرت، خانواده (مسئله زن و مرد)، استقلال کشور، مردم سالاری اسلامی و مسائل فرهنگی و نیز تغییر باورهای مردم از مواردی است که در سیاست جنگ نرم نشانه گرفته شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نقش رسانه ها در جنگ نرم اهمیت ویژه ای دارد. هدف جنگ نرم تضعیف ثبات و امنیت اجتماعی، فرهنگی بوده و دوره آن بلند مدت است.در این نوع تهدید و جنگ، کشور مهاجم بدون خونریزی و با طی کردن پروسه زمانی آرام و بدون نیاز به نیروی نظامی با استفاده از استحاله فکری و فرهنگی یک جامعه سلطه همه جانبه خود را به جامعه مورد هدف تحمیل می کند.
رحمتی افزود: برای مقابله با جنگ نرم، نخست نیاز داریم تا ویژگی‌های این نوع جنگ را آنالیز کرده و خوب بشناسیم و بدانیم که جنگ نرم با جنگ سخت، چه تفاوت‌هایی دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار
می‌گیرد، جان انسان ها، تجهیزات، امکانات است که معمولاً در این مواقع با استفاده از همین مسائلی که مورد هدف قرار گرفته است، افکار عمومی علیه دشمن فعال می‌شود، در حالی که در جنگ نرم آنچه هدف قرار می‌گیرد، افکار عمومی است.
وی ادامه داد: هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آنها می
تواند بر اساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می توانیم ایدئولوژی اسلامی، قدرت نفوذرهبری، حماسه آفرینی ها و درجه بالای وفاداری ملت به حکومت بدانیم.


۸ رای