دوره توانمندسازی استادان گروه علوم انسانی و هنر در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد/ معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تعالی و اندیشه‌ورزی در حوزه علوم انسانی است

۰۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۱۷۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۹
دوره نخست توانمندسازی استادان گروه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی «ویژه هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی» با سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم وتحقیقات، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در همایش توانمندسازی استادان حوزه علوم انسانی و هنر گفت: این دوره به‌عنوان زمینه‌ای برای اندیشه‌ورزی و تعالی حوزه علوم انسانی است. مأموریت اول معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تعالی در این حوزه است و به‌صورت کارگاهی و نظریه‌پردازی خواهد بود. 
به گفته وی، معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی چابک و جهادی به دنبال تعالی و اندیشه‌ورزی در حوزه علوم انسانی تشکیل شده است.مأموریت هیات‌های اندیشه‌ورز تبیین شده و به تصویب هیئت‌رئیسه دانشگاه رسیده است. 


خسروپناه تصریح کرد: اعضای این هیأت‌ها نباید از نیروهای اجرایی باشند و معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه نیازمند بازوانی قدرتمند در این هیأت‌ها برای اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی است و شرط اصلی ورود استادان فرهیخته به هیأت های اندیشه‌ورز، دانشمندی و ارائه تدابیر برای تعالی علوم انسانی است. 
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از ویژگی‌های بارز تعالی در علوم انسانی، به‌روز رسانی، بومی‌سازی‌ و حِکمی سازی است. همچنین هفت مأموریت اصلی هیأت های اندیشه‌ورز از جمله  ساماندهی نشریات علمی، ترمیم رشته‌ها و رشته گرایش‌های درسی بر اساس آمایش سرزمینی، ساماندهی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری بر اساس سامانه پایش و برنامه نظام موضوعات، تقویت و توانمندسازی استادان گروه علوم انسانی، کشف نخبگان و فرهیختگان علمی از بین استادان و دانشجویان به‌منظور برگزاری جلسات نقد و کرسی‌های نظریه‌پردازی، تدوین کتب درسی، کمک‌درسی و منابع مرجع در راستای تعالی گروه و احیای تراز اسلامی در زمینه‌های طب، نجوم، موسیقی، جغرافیا و علوم اسلامی به شمار می رود.


خسروپناه گفت: از جمله دیگر وظایف هیأت های اندیشه ورز می توان به لزوم اهتمام استادان به مسئله‌محوری و کیفی سازی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی تصحیح متون، کشف و احیای مکاتب علمی و روش‌شناسی در متون قدیمی و تمدن اشاره کرد. همچنین مکاتب هنری، عرفانی و اسلامی باید احصا و کاربست‌های آن در گروه‌های درسی و دانشگاهی تبیین شود.
 


( ۱ )